Home - Algemeen nieuws - Recensie : Ma – solo door Eric Corton

Recensie : Ma – solo door Eric Corton

[yasr_visitor_votes size=”medium”]

Donderdagavond 17 mei 2018 speelde de voorstelling “Ma”in de Nieuwe Nobelaer in Etten-Leur. De toneelvoorstelling gebaseerd op een boek van Hugo Borst blijkt populair bij het publiek te zijn, met een bijna uitverkochte zaal was het flink druk in de Nieuwe Nobelaer. Hugo Borst schreef het boek over zijn moeder in 2015. Behalve het verhaal vol liefde en medelijden werd het ook de start van een pleidooi om de ouderenzorg in Nederland te verbeteren. Samen met Carin Gaemers heeft hij echt iets teweeg gebracht.

Hugo Borst kwam in April 2016 al eens naar Etten-Leur om zijn boek te signeren, hier kwam ook al veel publiek op af toen.

De ouders van Hugo Borst ontmoetten elkaar in een vooroorlogse tram, veertien en vijftien jaar oud. Daarna zagen ze elkaar nog een keer en lieten ze elkaar nooit meer los. Tot de dood van Henk. Inmiddels nadert Jopie ook bijna het einde, en moet zij en haar kinderen zien om te gaan met de ziekte Alzheimer.

De voorstelling wordt volledig gedragen door een acteur, namelijk Eric Corton. De getatoeëerde acteur kennen wij natuurlijk van radio en televisie, ook heeft hij wat televisie ervaring als acteur in series. Maar weinige weten dat hij in het verleden vaker op het toneel heeft gestaan. Door al zijn ervaring merk je dan ook dat hem dit goed ligt en dat hij 1.5 uur lang zonder moeite het verhaal goed weet over te brengen op het publiek.

Op het podium liggen zesentwintig stapels blanco papier, die staan voor uitgewiste herinneringen en de boeken die zijn moeder niet meer kan lezen. Corton weet zowel de onmacht als de liefde van een zoon voor zijn weg glijdende moeder goed over te brengen.

Ondanks dat het verhaal eigenlijk een echte tranentrekker is, zit er ook nog veel humor en wat boosheid in, wat gezien de ziekte Alzheimer een logische keuze is. Misschien had de verhaal iets meer dynamiek gekregen als er een tegenspeelster was geweest, maar er is hier gekozen voor een vertelvoorstelling en deze is op perfecte wijze uitgevoerd door Eric Corton. Wij raden dan ook iedereen aan om deze voorstelling een keer te bezoeken.

Wij geven deze voorstelling 5 sterren !

[yasr_visitor_votes size=”medium”]