Home / Algemeen nieuws / Recensie : “in de Vlaamsche Pot”

Recensie : “in de Vlaamsche Pot”

[Totaal: 2    Gemiddelde: 3.5/5]

Iedereen kent de serie “in de Vlaamsche pot” die vroeger in de jaren 90 op Veronica op televisie kwam. Nu komt Theater van de Klucht ( vorig theater seizoen nog in de Nieuwe Nobelaer met Boeing Boeing )met een versie anno 2018 naar de Nederlandse theaters. Zaterdag 7 april 2018 waren de acteurs onder leiding van Arijan van Bavel weer terug in de Nieuwe Nobelaer in een bijna uitverkochte zaal.

In deze, speciaal voor het theater, geschreven versie, volgen we de hysterische eigenaar Karel (Bas Muijs), partner en chef-kok Luciën (Onno Innemee), Frits (Arijan van Bavel) en Dirkje (Bettina Holwerda). Alles lijkt rustig zijn gang te gaan, totdat een oude kennis (gespeeld door Sabine Beens) van Luciën langskomt. Deze voorstelling is al vanaf de eerste seconde leuk, nog voordat het doek open gaat komt Arijan alias Frits het podium op en spreekt het publiek eerst even toe, geholpen door Dirkje.

Het verhaal is vrij eenvoudig , maar op een leuke uitgewerkt. Connie een oude kennis van Lucien komt langs om te reserveren in het restaurant voor een nog onbekende mysterieuze groep gasten. Daarna staat alles al snel op zijn kop ,zeker als Connie de overduidelijke homofiele Lucien probeert te versieren.

Iedereen speelt gewoon zijn rol perfect en veel grappen zijn dan ook hylarisch , sommige een tikkeltje grof, maar vaak wel vermakelijk. Ook het regelmatig betrekken van het publiek is een leuke vondst , net als de magische afstandbediening waar men kan switchen van scene en vooruit spoelen.

Arijan van Bavel bracht zelfs een paar keer zijn mede spelers aan het lachen, met grappen die duidelijk niet in het script stonden. Hierdoor was het ook erg duidelijk te zien dat de acteurs het naar hun zin hadden op het podium. De hedendaagse versie valt ook bijna niet vergelijken met de oude serie. Maar het toneelstuk is meer dan geslaagd en het publiek heeft een leuke avond gehad.

Op het einde verklapt de cast dat wij ze volgend seizoen weer terug gaan zien in de theaters , deze keer weer met een bekende komedie, namelijk Medisch Centrum West !

Wij geven deze voorstelling 4.5 ster !

Cast: Arijan van Bavel, Bas Muijs, Bettina Holwerda-Bakkum, Sabine Beens en Onno Innemee